Kuratorsamtal!



Igår var vi hos vår underbara kurator Karin.

Framförallt för att uppdatera de  saker vi skulle jobba på sen förra gången vi var där. Efter förra samtalet så har det blivit stora förändringar här hemma till det bättre. Tänker inte gå in på detaljer men tony och jag har det mycket bättre. Jag känner mig lyckligare vilket är en helt fantastisk känsla.
Vi har fått våran vardag att fungera lite enklare med allt som det innebär.

Samtalen har varit så givande och hjälpsamma för oss så vi bestämde igår att vi ska ta samtal regelbundet ungefär var sjätte vecka. Jag personligen tycker att det är så skönt att nån frågar hur vi mår (kanske låter egoistiskt) i våran vardag,neos sjukhusvistelser, minnen sen den tuffa tiden på neontalen osv. Sen är det en sån stor lättnad att bara få ur sig saker. Jag trodde att jag inte hade sånt behov att av det innan vi började prata med karin förra gången och kände jag mig några kilo lättare efteråt. Jag har jättesvårt att lita på folk i den graden för att dela med mig av mina innersta tankar och känslor men med karin är det så lätt. Jag har en vän som jag kan göra detta med men det blir inte riktigt samma sak som med Karin. Är så tacksam över att vi har henne som hjälper oss med massa annat förutom samtal. Som att boka tider/boka om. samordnar och ger förslag på saker Neo kan ha nytta utav.Meddelar andra läkare om vi har frågor osv. Hon är fantastisk!

Lite prat om dagis också. Vi ska börja kika runt nu lite och jag känner mig helt förvirrad i dagisdjungeln.
Det dagis som ligger närmast oss är äventyret vilket vore fantastiskt bra om de hade de behov vi kräver.
Resurs blir det till Neo men just de att hitta en som man känner sig trygg i och som Neo tycker om gör mig fruktansvärt nervös. Är det nån i i kristinehamn som har tips på dagis så meddela gärna. Helst vill vi ha ett med erfarenheter med funktionshindrande barn inget måste men det skulle kännas mer tryggt!

Neos arbetsterapuet var där en snabb sväng och meddelade att dom hade några barnvagnar på barnhab i karlstad. Men hon ska ringa i veckan eller nästa för det bästa är att vi får en tid och åker dit på utprovning. Skönt att den bollen kommer i gungning!

Kommentarer
Postat av: Sandrah

Skönt att det går framåt och att det känns så bra :) På äventyret går Stig. Jag var ju där och kollade en gång och tyckte det kändes tråkigt där men kan vara bra för Neo för det är väldigt mycket öppna ytor och lätt för honom att ta sig in själv överallt.

2010-01-21 @ 09:54:11
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: susanne

Ja nu börjar det likna ett mer normalt kalori intag.,.

2010-01-21 @ 11:30:42
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/
Postat av: sofia

hej! jag brukar läsa din blogg och tycker att du är helt grym! verkligen!



tänkte tipsa om en dokumentär som gick på tv för några dagar sen, kanske har du redan sett den. handlar om prematurt födda barn. med risk för att riva upp mycket känslor såklart... kram på dig!



skoratraden?lid=puff_1842170&lpos=lasMer" rel="nofollow">http://svt.se/2.122744/1.1842008/denskoratraden?lid=puff_1842170&lpos=lasMer

2010-01-21 @ 12:15:59
URL: http://outro.blogg.se/
Postat av: sofia

sv: Ja, jag såg den när den gick. Den var väldigt känslosam och speglade hur allt pendlar mellan hopp och förtvivlan och hur snabbt saker kan ändras på bara några timmar.



Själv har jag ingen direkt anknytning till prematurt födda barn, ingen i min närhet som drabbats eller så. Men det berör mig mycket och jag märker att jag ofta fastnar för bloggar och program som handlar om just det. Det har nästan blivit som ett litet intresse... om man nu kan säga så. Och jag beundrar er som går igenom det, som orkar och aldrig ger upp! För livet blir ju inte alltid som man tänkt sig, och ni föräldrar till prematura barn verkar ha en fantastisk förmåga att ta tillvara de små glädjeämnena och vända motgångar till medgångar. Att det som först verkar så svårt blir till möjligheter istället. Många skulle kunna lära från er!

2010-01-21 @ 13:43:31
URL: http://outro.blogg.se/
Postat av: susanne

du e en av mina bästa kommenterare

2010-01-21 @ 17:32:17
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/
Postat av: Sandra-TvillingMamma

Heej!

Oj va roligt att bli "tipsad om" :D



Jag har en berättelse om förlossningen osv under kategorin "en privat berättelse" och under "Tankar/känslor"



Men för att svara på din fråga:

Neej vi fick aldrig några svar på varför de kom förtidigt, har du??



Jag är väldigt öppen så fråga hur mycket du vill :)



Hur har det gått för din lille son?



kraaam!

2010-01-21 @ 20:14:21
URL: http://sunkiissed.blogg.se/
Postat av: Sandra-TvillingMamma

Oj va mycket din lillasötnos har fått gå igenom :(



Våra bebisar fick ingenting, inga operationer, ingen sond med oss hem och ingen syrgas, vi kom hem i v36+4 utan hemsjukvård, precis 12 veckor efter de kom. Vi kom hem med ingenting. Små blödningar hade de någongång men ingen som ens skulle kunna kallas en 1a och läkarna sa att de knappast skulle kunna påverka dem i framtiden.



Jag har inte fattat förräns nu, när jag läser och pratar med andra som fått barn tidigt, att vi haft en väldans tur med båda barnen...



Kraaam!

2010-01-21 @ 20:45:32
URL: http://sunkiissed.blogg.se/
Postat av: Karin - Mamma till Emil och Liam

Jag har mina barn på Sirius inne i stan. De har en avdelning (Larven) för barn med funktionshinder av olika slag. Jag har bara gått förbi där, men det verkar vara jätte trevlig personal och de har väldigt fin lokal. Det kan vara värt en titt i alla fall :)

2010-01-21 @ 20:54:02
URL: http://karinjohannakarlsson.blogg.se/
Postat av: MichellesMamma och nummer 2 påväg<3

jo minst 6 månader tror dem om inte längre då de kommer semester tider o grejjer med.. :S mvc flyttar upp dit i slute på februari med.. usch jävla backe haha

2010-01-21 @ 21:11:04
URL: http://saramalmstrom.blogg.se/
Postat av: Sandra-TvillingMamma

Jaaa, en stark liten krabat du har <3



Och jag förstår vekligen att du tycker det är orättvist mot en så oskyldig liten kille men han verkar ha en super go och snäll mamma och det är inte alla som har det :)

Tycker du är otroligt stark!!



2010-01-21 @ 21:16:36
URL: http://sunkiissed.blogg.se/
Postat av: MichellesMamma och nummer 2 påväg<3

haha ja lite små jobbigt var de du ;) flåsade som vette fan sj när ja var uppe haha när ja ska till mvc iaf så ska ja ta de då michelle är på dagis så ja har lite mindre att släpa på upp för backen hahaha

2010-01-21 @ 21:30:32
URL: http://saramalmstrom.blogg.se/
Postat av: Karin - Mamma till Emil och Liam

Okej, en sån avdelning förstår jag att ni måste välja bort för Neos skull. Vet du nått annat dagis i stan som har special avdelningar?

2010-01-22 @ 12:32:57
URL: http://karinjohannakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0