Diagnos Cerebral pares


I Tisdags fick vi hem läkarintyget som man måste ha när man ska ansöka om vårdbidrag.
Läste igenom de och där stog de att neo har cerebral pares (CP).
Så nu har han fått diagnos och fått det bekräftat.

Känns oerhört tungt och jobbigt och på ett annat sätt känns de skönt.
Svårt att förklara men vi har vetat om de länge att neo inte använder sin kropp som andra barn och att de har varit misstänkt cp först men nu har de diagnosiserat.
Har inte fått vad för specifik cp skada det är men jag har pratat med mycket föräldrar på trådar på familjeliv och då låter de som neo har vänster sidig Hemiplegi men framtiden får utvisa.
Så på ett sätt så förklarar denna diagnos en hel del gällande neos utveckling.

Denna diagnos ändrar inte ett endaste dugg. Det är fortfarande samma vackra underbara fantastiska mirakel vi har här hemma. Hur än framtiden kommer att bli kommer så komma jag göra allt i min makt för att neos ska få de underbaraste liv som han bara kan få. För det är de absolut minsta jag kan göra efter allt neo gjort för oss!

Det var verkligen inte så här man tänkte sig när man var gravid och fantiserade om hur de skulle bli.
Då hade man tankar om ett friskt och välskapt barn och vi fick inget utav de.
Vi fick istället en son med en enorm livsvilja.
Vi fick ett mirakel.
För den kärleken man får uppleva varje sekund är de mäktigaste jag någonsin fått vara med om.
Den kärleken övervinner allt!!!

Som en annan mamma skrev att varje dag händer det mirakel.
Ett leende som inte var så självklart att vi nånsin skulle få  det är mirakel.
Att hans hjärta slår och att han kan ta sina andetag själv det är mirakel.
Varje gång han säger mamma och pappa det är mirakel!

♥Älskar dig så mitt hjärta värker♥

Kommentarer
Postat av: malin

Måste kännas jobbigt, men väldigt skönt att äntligen få veta vad det är. Sen finns det ju olika grader av denna diagnos. Och Neo har ju en lindrig en, om man får säga så som en annan ser honom. Jag skulle aldrig kunna tro att han skulle ha denna diagnos.

Och som du säger, så påverkar det inte ett dugg, för han är fortfarande samma Neo. Fortfarande världens sötaste Neo.

Finns här om du vill prata! <3

2009-03-19 @ 09:16:13
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: sara

Det är precis som du säger, en diagnos ändrar ju egentligen inget, men ändras det något hur ni skall arbeta också med honom?

2009-03-19 @ 09:22:21
URL: http://zasata.blogg.se/
Postat av: Sara

Som du skriver så ändrar en diagnos ingeting, han är ju fortfarande erat lilla mirakel :) Världens kille, men en livsvilja av stål :)

2009-03-19 @ 10:08:19
URL: http://divinyls.devote.se
Postat av: Renate

Jobbigt men skönt att få det bekräftat ändå kan jag tänka mig, att slippa fundera.

Fortfarande samma kämpe ju så inte kan en diagnos förändra hur man ser på det honom.

2009-03-19 @ 10:22:13
URL: http://oneeyedme.blogg.se/
Postat av: Zandra

Först när jag läste detta inlägg så visste jag inte riktigt vad jag skulle skriva för kommentar till detta....dock kände jag att jag ville göra det eftersom att jag tycker att det är så roligt att följa din fina familj här på internet =)

Du är verkligen så himla fin Marie =) Neo har sån tur som har en såååå fin mamma som han har, trots att du har all anledning i världen att vara arg, ledsen och besviken så väljer du att oftast bara se det fina och bra iallt och det är bara sååå starkt.

Hoppas att ni nu kan få all hjälp till Neo som behövs nu när han har en diagnos och att vårdbidraget går igenom, jag kommer att hålla tummarna =)

Massa massa kramar =)

2009-03-19 @ 14:28:08
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogspot.com
Postat av: tinkerbellan

det skulle jag aldrig ha anat.. man kanske själv ska göra en undersökning på min lilla G???... hur märkte ni detta.. han verkar ju vara så "normal"

2009-03-20 @ 21:31:40
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0