CPUP utredning

 cerebral pares uppföljningsprogram som de betyder!

Igår var det bara att masa sig upp kl 07 ingen höjdare kan jag meddela. Men jag lyckades göra mig i ordning och packa allt som vi behövde ha med och göra iordning neo innan tony kom hem från jobbet ca 08. Neo vaknade självmant lite innan åtta glad och pigg så jag slapp att väcka honom.

Blev lite bråttom men vi han precis till barn och ungdomshabiliteringen i karlstad till kl 09.
Första besöket var av vår sjukgymnast Lena. Sen var de även två sjukgymnaster till som var med och den ena av dom kommer vi att få när vår nuvarnade lena går i pension oerhört trist. Hon har varit med neo ändå sen han föddes och känner honom väl och vet vad vår kille har fått gå igenom. tycker om henne massa.

Dom gick igenom leder muskler såg på hans rörelsemönster och hans utveckling vad han klarar av och inte klarar av.
Sen mätte dom hans leder och tittade på hur många grader han kunde böja sina leder och det dokumenterades.
Hans rygg var rak när han stog men stöjder mesta del sin vikt på höger ben. Tendensen med att vinkla sin vänster fot när han står har blivit betydlige bättre. Mycket frågor om han brutit ben haft frakturer ortopediska opertioner vilket han inte gjort.

Efter de var de ett uppehåll innan vi skulle träffa arbetsterapefter. Så på den stunden somnad ebåde tony och neo haha.
Men det var bra att neo somnade eftersom vi inte hade med oss hans barnvagn.

Sen kom arbetsterapefterna. De första dom gjorde var att kolla hur neo beter sig när han leker.
Ni kan ju tänka er själva ett nytt ställe nya människor som börjar prata och leka med en. Neo var väldigt skeptisk
och visa inte mycket intresse till att leka alls trotts väldig ansträning från arbetsterapeften. Men de spelar inte så stor roll
för jag och tony vet vad han kan och inte kan de är de enda som spelar nån roll.
Det filmades för att sedan sparas i forskningssyfte och för att senare jämföras med. Även här mätes de i grader hur neo kunde böja sina leder.
Det var faktiskt inte markant skillnad på höger och vänster som jag trodde. Tex var de 90 gr på höger så var de 80 gr på vänster vilken  nästan inte är nån skillnad alls. Så arbetsterapeften tyckte de inte var nått anmärkningsvärt alls med stelheten i vänster arm.
Så det var oerhört skönt. Men han använder inte vänster i princip alls så vi fick tips på träningar som vi ska göra hemma locka och uppmana att han ska använda sin vänster hand vilket är otrolig svårt. lägger man en sak på vänster sida så vrider han sig och tar med höger. man får väl inte vara dum heller;)

De blir uppföljning var sjätte månad med de här nu. Fick ingen diagnos eller nått liknande. Men jag förstår att de måste vara oerhört svårt att sätta en sån på ett sånt litet barn tiden får utvisa helt enkelt och se hur de utvecklar sig. Känns oerhört bra att de nu är extra koller på de för de är ju nått som inte är som de ska.

Efter de drog vi till ikea. Hade ingen vagn med oss så neo fick sitta i kundvagnen. Mycket bra vagnar där för de finns ett säkerhetsbälte man spänner över. Neo satt där och var jättenöjd och försökte ta på allt som kom i närheten hehe.
Gjorde ett stopp vi restaurangen för att käka mat och även neo fick mat innan vi fortsatte.

Inhandlad en hel del.
Blöj hink att ha på toan. 2 hall lampor. Ett databort och en bokhylla. Sen panelhängare gardinstång de var nått mer men det kommer jag inte ihåg nu.

Blev ett stopp på rusta de jag köpte lite städgrejer en takfläkt till sovrummet och en matta till gäst rummet.
Sen åkte vi hem. Neo sov hela vägen hem stackarn varit en fullspäckad dag. Och de märktes mot slutet på barnhab att hans tålamod var slut med alla som skulle dra i armar och ben. Han är oerhört tåligt denna kille men ibland räcker de.

Jag är såå fruktansvärt stolt över honom.
 Alla läkare som han har gått igenom
nya människor som gör att han får ont.
Alltstå ord kan inte ens snudda på hur fantastisk denna kille är.
Varenda gång jag tänker på de så kommer tårararna de går inte att undvika.
Så frukansvärt stark.
Han berör mig till tårar varenda gång !
Vårat vackra mirakel

♥Älskar honom mesta av allt♥



Kommentarer
Postat av: malin

Vilken av dom har du? :P

Försöker få tag på dig på msn häär.

2009-01-28 @ 15:52:46
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: ☆ Nina ☆

Va skönt att det gick så bra som det gjorde, det är klart de inte kan sätta nån diagnos eller liknande ännu, han har ju mycket kvar att utvecklas! Skoj med ett besök på IKEA å allt! Skulle ha tagit mig dit jag med ...

2009-01-28 @ 15:59:34
URL: http://snostjarna.blogspot.com
Postat av: malin

Skönt att det gick bra idag.

2009-01-28 @ 16:11:26
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Sandrah

Sådär avslutar du alla inlägg ;) men vad skönt att det inte var sån markant skillnad då och att de kommer följa upp det hela.

2009-01-28 @ 18:59:44
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: sara

ja han är stark och duktig, och ni som föräldrar med! utan er hade han inte klarat det.

2009-01-29 @ 10:00:26
URL: http://zasata.blogg.se/
Postat av: viveka

hej hej. va skönt att allt gick bra!!! hoppas allt är bra med er och att flytten gått bra!

2009-01-29 @ 12:08:50
URL: http://vivekaandersson.blogg.se/
Postat av: sara

Jag har utmatat dig i min blogg

2009-01-29 @ 12:56:10
URL: http://saraseal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0