Varför ligger cerebral pares i en riskzon?

Har kikat runt lite på nätet nu i helgen om varför barn med CP ligger i riskgrupp för svinninfluensan.
Kan inte säga att jag hittat mycker fakta om det men lite grann som verkar förklara till en viss del.

"CP-skadade barn klarar inte lika lätt av sjukdomar som till exempel lugninflamation.
De som är svårt drabbade kan dö utan en egentlig orsak.

Ofta är flera av de överordnade funktionerna utslagna, eller så har de skador på det som styr många av kroppens viktiga funktioner och de har ofta problem med hjärtat och andningen."

Eftersom influensan kan påverka luftvägarna och andningen och då ligga i riskzonen. Dock gällde detta bara barn med cp och funktionshinder och inte vuxna. Det var den enda vettiga anledningen jag tyckte mig finna.

Är det nån annan som har mer fakta berätta gärna!

Nu har neos andning inte blivit drabbad så vitt vi vet av att hans CP skada så det känns så obeskrivbart skönt.Dock har han alltid luftrörsproblem vid förkyldningar fast de ar ju många barn som har det. Men vaccineras ska han göra. Blivit kallade både på karlstads sjukhus och igår fick vi från kristinehamns sjukhus för kallelse för vaccination så eftersom vi går i karlstad så ska jag ringa och fråga dom där. Borde ju inte vara något problem att bli vaccinerad här så blir det inte så långt att åka.
Nu är det bara att se till att komma ihåg telefontiderna med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0