Brist på donations modersmjölk!


Satt här på förmiddagen och lyssnade lite på radion när neo fick käk.
Var ett litet inslagg om bristen på donations modersmjölk. Dom intervjuade margot från avd 10 på karlstad sjukhus där neo låg under en lång tid.
Dom går ut i media för att uppmärksama människor eftersom bristen har blivit stor.
Man får 150 kr l vilken känns extremt ovesäntligt och man får donera fram till sitt barn är 3 månader.
Då mjölken är som bäst.
Kände direkt att hade jag så hade jag donerat direkt för jag vet hur fruktansvärt viktigt detta är för dom prematura barnen nästan så jag kände ångest över att jag inte kan...

Är stolt över mig själv som hade mjölk så att det räckte och att jag orkade pumpa så länge.
6 gr om dagen i ca 9 månder höll jag på.
Nått var min kropp bra på att göra och det i sin tur gav det mig den där extra energin.

När dom testade min mjölk och det visade sig att den var lika nyttigt som råmjölken som oftast brukar avta men inte i mitt fall. Tror min kropp kände av och anpassade sig efter neos behov och det gav mig verkligen styrka till att forsätta trotts att det i vissa perioder kändes olidligt jobbigt men jag höll ut. Ibland kan min envishet förvandlas till något bra och detta är ett av de fallen. Det är nått jag är oerhört stolt över att jag klarat av, att jag hade styrkan nog. För det var oerhört viktigt för neo och skulle ge honom bättre förutsättningar så då fanns det ingenting att tveka över för jag gör verkligen allt för honom precis allt. För han växte så otroligt bra på min mjölk så när han skulle vara född vägde han över 4 kg vilket inte är så vanligt när man vägde som minst 650 gr!
Sen kan jag nog säga att tack vara min mjölk så har han inte blivit infektionskänslig, under hela sitt första år hade han inte en endaste förkyldning!

Tänkte att det kanske når ut till någon som vill donera.
För att uppmärksama behovet!

Kommentarer
Postat av: Sandrah

Önskar jag hade haft mjölk nog så jag hade kunnat donera när Vilde var liten.

2009-10-06 @ 14:58:10
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Linda med tvillingdöttrar

Jag ville gärna göra det när mina var små, men eftersom de var tvillingar så hade jag inget över. Jag ska absolut göra det om jag får fler barn och kan.

2009-10-06 @ 22:30:43
URL: http://mina2hjartan.babyblogg.se
Postat av: sara

jag har funderat på det, men hur gör man??

2009-10-07 @ 08:26:45
URL: http://zasata.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Bra skrivet, ska jag självklart fundera på!! Hade tyvärr väldigt svårt att pumpa ur mjölk sist.. fast att jag hade massor med mjölk!! :-o Kanske annorlunda den här gången ;-)

2009-10-07 @ 10:25:09
URL: http://www.muppsan.com
Postat av: Anonym

Du är så himla stark och bra Marie. Har följt din blogg länge länge och jag imponerad över dig! Man har verkligen kunnat följa förändringen inom dig och du har blivit så otroligt mogen och fylld av livserfarenhet. Hoppas att du skaffar många barn i framtiden!

2009-10-08 @ 09:03:48
Postat av: Jenny

Hade jag haft betydligt mer mjölk så hade jag gärna donerat, man kan förhoppningsvis göra det vid nästa barn :)

2009-10-08 @ 11:15:14
URL: http://bellismamma.blogg.se/
Postat av: Hannah

Hade jag vetat vart man vände sig och haft lite mer vett i skallen än alla amningspsykoser så hade jag definitivt donerat!

Jag hade hur mycket mjölk som helst! Jag hade ingenstans att göra av den, kunde amma hur många barn som helst ;)

2009-10-09 @ 20:18:04
URL: http://colinsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0