Läkarkoll angående Neos luftrörsproblem


Läkarkoll idag hos en läkare som hade Neo när han var jätteliten och jättesjuk. En oerhört bra läkare!
Först visste vi faktiskt inte varför vi hade fått en tid hos honom eftersom det var över 1 år sedan nu. 
Men remissen som karin (neos nuvarande läkare) skulle skicka angående neos luftrörsproblem kom tydligen till honom så det var de mötet gick ut på.

Nu har neo haft problem med luftrören i 3 månader.
Läkaren lyssnade på Neos lugnor och konstaterade ganska så fort att det lätt asmatiskt. Just nu låter det som förkyldningsastma som tyvärr sen kan övergå till astma.Men det kändes för bra att vara sant när neo har varit så lugnsjuk och inte fått några men utav de förns nu. Yttligare en sak att lägga till i Neos journal, när ska det få vara bra?.

Eftersom vi var där sen på eftermiddagen så var det osäkert om vi skulle komma upp till barn/allergi men vi hade turen med oss. Vi fick en nebulisator med oss hem. En ganska stor grej som, man häller i medicin i en behållare som gör om det till ånga som man ska andas in och i neos falls en mask.

Sen raka vägen till apoteket för att hämta ut neos nya astma medicin, 2st. Som för övrigt gick på högkostnadsskyddet puh annars hade de gått på 500 kr. Detta ska vi köra med 3 gånger om dagen i tre dagar och sen trappa ner till 2 gr oavsett om vi tycker att han behöver i förrebyggande syfte. Sen fick vi även en medicin som vi ska ge vid akuta besvär.

Nu kommer vi till den jobbiga biten. Neo fick inhalera på kvällen och jag kan meddela att han totalvägrade och när han skriker i masken så andas han inte in medicinen och då gör det ingen verkan. Det var verkligen en fight för att fixa det när man är två och jag är oftast själv. Ska jag vara ärlig så vet jag hur jag ska klara det, men det måste gå på nått vis!

Kommentarer
Postat av: Amy

Nej jag förstår att det måste vara super svårt att få dom att andas in det :(. Hoppas ni löser det :)

2009-11-12 @ 22:24:55
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: sara

Man kan ge dom det är dom sover med det sa läkarena till oss för Elina kunde inte andas i masken så då sa dom på sjukhuset men ge kvälls medcinen när hon sover dom andas bäst då..

för då slipper du det jobbiga behöver bara stå o hålla masken..

2009-11-13 @ 07:04:18
Postat av: Nanna

Jag vet hur det är :/

Värst av allt har varit blickarna och elaka kommentarer från sköterskor och läkare när man kommit in med henne på barnmottagningen för att hon ska få inhalera lite där istället.

De har absolut inte förstått hur jag inte kan ordna det själv, jag brukar få hjälp av kompisar ibland, men det är fruktansvärt att trycka fast ens hysteriska och livrädda barn samtidigt som man sätter en mask över ansiktet :(

Tyra brukar iallafall ta stora andetag när hon andas emellan skriket, gör inte Neo så?

KRAM! Hoppas han kommer vänja sig, så det funkar bättre för er!

2009-11-13 @ 08:59:18
URL: http://lyckanollsexnollatta.blogg.se/
Postat av: sara

låter svårt. Men ni har klarat så mkt innan och jag vet att du fixar även detta.Snart är det över,

2009-11-13 @ 09:09:57
URL: http://zasata.blogg.se/
Postat av: Linda

hej gumman..hör av dig kommer jag o hjälper dig..jag kan ofta komma ifrån.. jag syäller upp om jag kan.. mer än gärna..kraama

2009-11-13 @ 14:10:26
URL: http://www.nogg.se/tussis
Postat av: Hannah

Jag kan trösta med att det kommer gå över. Det är läskigt i början och jag tror att det läskiga är ljudet från appaaraten och att man faktiskt håller i honom som är det värsta biten för Neo.



Mellan de förtvivlande skriken så måste han ta ordentliga andetag och då åker medicinångorna ner i lungorna, så det är inte så att han Inte får i sig nått, det får han.



Hoppas det löser sig relativt snabbt och att han "vänjer" sig.

Lycka till!

2009-11-13 @ 18:02:19
URL: http://colinsmamma.blogg.se/
Postat av: Sandrah

Svar: Jag har inte ändrat mig.. jag är fortfarande tveksam till vaccinet och jag ska inte ta. Men David skrev ju på pappren när jag satt där och sen la han dem.. så det blev så :/

2009-11-13 @ 19:45:39
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: malin

fy vad jobbigt :( hoppas de går bättre och bättre :)

2009-11-13 @ 19:48:38
URL: http://[email protected]
Postat av: M

Jag chansar att han är runt 2 år? Jag tror att det blir bäst om man förklarar saker för barn.



Doktorn/läkaren säger att vi måste/ska göra detta. Annars måste vi åka till sjukhuset.

Och kanske nått med att det ska hjälpa lungorna och istället peka på vart det ska hjälpa. För han känner definitivt av förkylningsastman.



Han är rädd, livrädd och jag förstår honom. Han kan inhalera när han sover, eller göra det så tryggt som möjligt.. sitta i soffan framför tv eller läsa en speciell bok, sjunga en sång allt för att känna att du är nära och finns för honom. Finns det möjlighet att han kan få leka med dem, hålla masken själv, göra på mamma/pappa/nallen sätta på osv..

2009-11-14 @ 09:29:07
URL: http://mazlin.scriptorium.se/
Postat av: Zandra

Fy så himla typiskt atthan nu skulle få de problemen också! Hoppas att det blir bättre snart! Kram

2009-11-14 @ 22:22:58
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogspot.com
Postat av: emma

Usch det är jobbigt. Min son har antagligen också förkylningsastma. Har fått börja med flytande mediciner nu som vi ska ha ett tag för att se om det blir nån förbättring annars är inhalator nästa steg. Det är inte lätt med sjuka barn. Läkarbesök hit och dit. Jag är inte i samma sits som er men vi har haft fullt upp med Vilde. Nu när hans tarmar äntligen började fungera normalt så kommer detta med astma. Aldrig är det bra liksom.

2009-11-16 @ 00:37:26
URL: http://vildesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0