Jämnlikar!


Igår på Neos vattengymnastik hände det nått helt fantastiskt.
En situation som gör ett mammahjärta sprängfyllt av varm härlig lycka och glädje!

Vi var inte ensama denna gång.
Det kom en jättehärlig mamma och hennes son Frodde som har downs syndrom. Frode är 3 år och kan heller inte gå och kan heller inte kommunicera genom tal.

Neo och Frode hittade varandra på en gång. Frode är precis som Neo.Båda söker sig oftast till mindre barn som är mer på deras nivå. Både Neo och frode är ganska tillbakadragna när det handlar om andra barn men det första Frode gjorde var att sätta sig i Neos knä. Redan där var jag såld. Dom kände av varandra och jag tror direkt att dom insåg att de var på samma nivå.

Dom satt och lekte med varandra och berömde varandra genom att klappa händerna. Neo hade med sig sin traktor som dom satt och lekte med och tryckte den ena så traktor gav ifrån sig ljud satt den andra och klappade händerna. Som för både neo och frode betyder "duktig".
Lite senare så satt de mittemot varandra och det syntes så väl att dom satt och kommunicerade med varandra, utan ord och det syntes att dom förstog varandra. Jag hade oerhört svårt att hålla tillbaka mina krokodiltårar.
Dessa underbara barn drog sig till varandra nästan hela tiden, där frode var, var Neo.
Jag har aldrig sett detta förut.
Neo har hittat en jämnlika för första gången.
Den känslan jag fick igår av att se detta kan jag leva på i evigheter.
Magiskt magiskt magiskt är det enda ord jag kan få fram just nu...

Även jag och frodes mamma satt och pratade massa vi hittade varandra också men jag tror det när man på nått sätt har ett osynligt band imellan sig. När man diskuterar sina barn så säger man det på andra sätt än om man skulle diskutera med någon annan.

Jag tycker även att det är nyttigt att umgås med barn utan funktionshinder också. För neos inlärning osv. Att få en blandning imellan dessa 2 saker. Dock är det oerhört svårt för i vår stad känner jag inga föräldrar med barn i neos situation vilket jag tycker är så otroligt synd. Men den situationen igår gjorde att jag känner mig mer och mer säker på att en dagisavdelning för barn med extra behov verkar mer aktuellt.

Devin var här i Måndags och då satt neo och han och lekte jättefint i Neos rum länge. Devin ropar och försöker på med neo och ibland tom ta tag i neos händer för att resa honom. Jag tycker det är fantastistk att se att trotts neos handikapp att andra barn  bryr sig och ser honom som andra.
Det går inte att beskriva lyckan i detta...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Så härligt :)

2009-11-25 @ 12:08:34
URL: http://fluffin.blogg.se/
Postat av: Amy

Åh vad härligt att dom hade så kul :)

2009-11-25 @ 12:08:51
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: monica

Åh vad kul för både dig och Neo. Blir så glad för er skulle! Dags för en fika snart igen?

2009-11-25 @ 12:41:31
Postat av: Sandrah

Åhh jag blir helt tårögd av vad du skriver ju :) Jag tror inte Devin ser Neos handikapp, han ser bara Neo som en kompis som han vill ha med på skoj :)

2009-11-25 @ 12:42:26
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: ♥ Nina ♥

Gud va rörd jag blir av dina ord. Så vackert! Va roligt både för dig å neo!! Kram



tack för dina kommentarer, vi älskar verkligen golvet å hur allt blev till slut. Så nöjda! Fast längtar ändå efter ett hus å få börja om i ;)

2009-11-25 @ 13:45:18
URL: http://snostjarna.blogg.se/
Postat av: Zandra

Awww jag blir alldeldes tårögd ju. Barn är så fantastiska, det är inte alltid de ser till "funktionshindret" utan de ser till individen. Härligt att Neo hittade en kompis på samma vilkor, sånt behövs verkligen och är bra för Neo, han behöver få se att det finns barn som är som honom också som kan det som han klarar. Härligt!

Kram på er

2009-11-25 @ 14:41:21
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogspot.com
Postat av: Malin, Alice & Lowes mamma!

Så himla kul för dig gumman!! Och för Neo med så klart! En underbar känsla måste det varit för er bägge!!

2009-11-25 @ 16:45:55
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Maria

gud vad kul för Neo :) Jag blev helt tårögd av det du skrev, fast det är det ofta jag blir !



Kram på er

2009-11-26 @ 10:48:22
URL: http://selmasmamma.blogg.se/
Postat av: emma

Åh är sitter man med tårarna i ögonen..

Barn är verkligen fantastiska. Och dem hittar verkligen vägar att kommunicera. Har jobbat som sim- och babysimlärare i många år och hade där ett tag en flicka med downs syndrom och hon kunde inte heller prata. Men hon hade helt otroliga tecken och rörelser för att kommunciera. Hon överraskade mig varje gång jag träffade henne.

2009-11-26 @ 12:21:23
URL: http://vildesmamma.blogg.se/
Postat av: Nanna

Helt fantastiskt Marie! Blir rörd till tårar när jag läser vad du skrivit, de är kloka de små <3

Kram!

2009-11-26 @ 21:17:21
URL: http://lyckanollsexnollatta.blogg.se/
Postat av: malin

Vad kul för neo :)

2009-11-27 @ 15:27:01
URL: http://malindaa.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag skriver som dom andra, man blir tårögd av att läsa mötet mellan Neo och nya kompisen :)

2009-11-27 @ 21:10:09
URL: http://bellismamma.blogg.se/
Postat av: Hannah

Visst är barn underbara :)!

Jag har tidigare jobbat på ett dagis med "blandad" avdelning, där hade vi en kille med autism, en med downs syndrom, en med CP-skada och en med ADHD. Resterande ungar var "normala". Och där var det ALDRIg ett ont ord om andra, de som kunde gå gick för de som inte kunde, de som pratade babblade på även fast motparten inte svara i tal. Det jag vill komma fram till - på detta dagis var det en sådan harmoni, ett sådant lugn och förståelse och respekt!

Jag tror att barn som får leka och närvara vid barn med funktionshinder av alla dess slag blir mer respektfulla och förstående även när revolterna kommer!

Det ÄR bra för alla barn att leka med barn som har funktionshinder och vice versa. Barn är oskrivna blad, varken språk eller funktionshinder kan komma ivägen för deras kärlek och lek!

2009-12-05 @ 19:16:06
URL: http://hannahochgibson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0