"Tycka synd om"



En händelse i söndags som satt sina spår.
Då gick jag och Neo till min mor för att fira första advent. Kan säga som så att släkt till mig och Neo kom förbi. Sedan frågade en släkting det vanliga kan han inte gå än(så ofta träffar dom honom) och sen frågade släktingen om han kan resa sig mot saker. Jag sa då nej att det kan han inte göra.
Sen formades det där ordet som jag avskyr i den benämningen,
Stackare!

Det finns skillnad på vad man menar med dessa ord.
Jag kan sörja ibland över att han inte får en uppväxt som de flesta andra barn har.
Men man kan verkligen inte gå hela livet och vara negativ över nått som man ändå inte hade kunnat ändra på.
Man måste göra detta bästa utav allt och jag vill verkligen inte ha det på något annat sätt!
Jag ångar inte en endaste sekund av mitt liv!!!

Men som "stackarn" att han inte kan resa sig efter möbler . Kände hur ilskan började byggas upp inom mig.
Neo är oerhört nöjd med livet som det är just nu. Mål har vi alltid och det måste man.

Det är när han börjar förstå mer av dessa nedlåtnade människor som han kommer må dåligt av sitt funktionshinder.

Neo är ett mirakel.
För mig är det helt ofattbart och helt oacceptabelt  att vara nedlåtande över ett barn
som har vunnit den starkaste kampen en människa kan göra.
Jag ser Neo för den han är.
Jag ser honom för allt det han kan
Inte för det som han inte kan.
Det borde andra också göra!



Kommentarer
Postat av: Malin, Alice & Lowes mamma!

Men gud :O Tyvärr finns det såna människor som alltid ska bete sig :( Jag vet många som tycker och tänker, men strunt i dom Marie. Neo är ju erat mirakel!

2009-11-30 @ 21:01:05
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Amy

klart man ska se honom för det han är och det han kan!

2009-11-30 @ 21:13:44
URL: http://olimy.blogspot.com
Postat av: Sandrah

Jag anar vem som sa det där..? Jag förstår dig, jag tycker Neo är hur duktig som helst som nu tar sig fram överallt som han vill :)

2009-11-30 @ 21:44:59
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Maria

Vad fint du skriver! Du tror inte det är av okunskap som de vräker ur sig sådana kommentarer? Nåja, jag tycker iaf ni har en underbar kille och han är hur söt som helst :)

2009-11-30 @ 22:07:06
URL: http://selmasmamma.blogg.se/
Postat av: Sara

Tyvärr så finns det människor som inte vet vad eller hur dom ska uttrycka sig.. och då kan det lätt bli fel. Folk menar säkert ingenting illa, men jag förstår att du tar illa vid dig. Neo är en supersöt kille! :)

2009-12-01 @ 11:27:27
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: sara

Det är människor som inte vet bättre! Neo är ett mirakel, att människor inte kan se han för vad han är.

2009-12-01 @ 19:14:29
URL: http://htt:://zasata.blogg.se
Postat av: Zandra

Jag har för mig någonstans i bakhuvudet att du nämt till mig att du har vissa släktingar som typ aldrig träffar dig eller Neo och inte har så stor del i erat liv.....och det är precis detta som jag menar, de har ju ingen del av ert liv!!!!! Det som de tycker och inte tycker, det ska du bara fullständigt skita i!! Hade de varit en del av ert liv så hade de aldrig sagt något så dumt. Mycket får man lov att tycka och känna, det har alla rätt till men när jag hör ordet: stackare så tänker jag att det är synd om den personen och som sagt det är allt uton synd om Neo. Den lille pojken är så välsignad med en mamma som gör allt för honom, han har mat, kläder, leksaker, kompisar, människor som älskar honom osv så det är verkligen inte synd om honom!!!

Sen ibland så har människor svårt att sätta ord på det somman känner när man faktiskt ser ett funktionshindrat barn, det kan ibland vara svårt att de förbi funktionshindret, men det är säkert inget roligt för dig som mamma att höra =(

Jag tycker iaf att er lille prins är så himla go och jag tycker att han kan massor =)

Kram

2009-12-01 @ 20:43:52
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogspot.com
Postat av: Anna-Carin

kom in på din blogg av en slump. Vilken otroligt gullig och stark mamma du verkar vara till din lilla guldklimp! Han är ju jättesöt och verkar ta för sig mer och mer. önskar er verkligen all lycka

i framtiden med eran lille!

Ha det bra och hoppas du slipper flera "dumma" komentarer från omoget folk.

Kramar i massor till er!

2009-12-01 @ 21:03:02
Postat av: susanne

ja fy fan vad arg jag hade blivit.. det viktigaste e inte det motoriska i livet.. det e att man e frisk o glad o känner glädje over sin vardag, resten e väl fan skitsamma... grr.. o dessutom en släkting.. jävla idiot

2009-12-01 @ 21:53:37
URL: http://tinkerbellan.webblogg.se/
Postat av: emma

Men åh vad arg jag blir när jag läser det här. Finns människor som är rullstolsburna och varit det hela sina liv men är hur lyckliga som helst. Dem skulle bli tokiga om någon sa stackare till dem.

Neo verkar ju vara hur duktig som helst. Tänk vilka berg han klättrat på kort tid. Och viktigast av allt, han verkar vara så lycklig ju!

Ni har ett litet mirakel. Tyvärr förstår inte alla det.

2009-12-01 @ 22:54:38
URL: http://vildesmamma.blogg.se/
Postat av: Mamma till huliganen William och lillrultan Valkyria.

Jag blir alltid så rörd av det du skriver och du har helt rätt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0