Media förstorar upp!



Nu börjar jag bli riktigt trött på alla skriver om vaccinet.
Att man kan få de och de om tar de samtidigt som man helst ska ta de. Lite dubbelmoral lr?
Som tex detta oändliga tjat om kvicksilvret som finns i svininfluensa vaccinet. kvicksilver finns i alla vaccin men dom blir det inga värstingdebatter om det är så tom att detta vaccin innehåller mindre kvicksilver än andra. Man kan få i sig kvicksilver genom att äta vissa fiskar också.

Professor Jan Liliemark, Läkemedelsverket.

"Vaccinet innheåller farligt mycket kvicksilver, barn kan få obotliga skador
"

– Nej, vaccinet innehåller ovanligt lite kvicksilver. Ofta använder man tio gånger så mycket kvicksilver som konserveringsmedel i vaccinet. Mängden kvicksilver man får i sig i en dos motsvarar det man får i sig med födan under tre dagar. Med maten får man metylkvicksilver, med vaccinet etylkvicksilver. Det är oklart vad som är farligast. Men även om man räknar med att etylkvicksilver är dubbelt så farligt är det fortfarande ingen fara.


Till en visdel så tycker jag att media skrämmer folk med deras rubriker och ibland undanhåller fakta som när den första människan dog det stog inget till en början att han hade flera sjukdomar och led av fetma.

Biverkningarna är inte värre än andra vaccin heller så som smärta vid sticket och och feber som man kan få av alla vaccin. Sen läste jag på facebook där en människa skrev att man kan bli cp av det. Bli?? snälla nån!
Klart man ska vara försiktigt men är det inte bättre att ta reda på fakta först och då menar jag inte allt som skrivs i media innan man ska börja göra debatter av nått som man inte vet allt om. Människor har en tendens att utala sig om så mycket dom inte ens vet hälften om. Sen är man inte tvingad att det det heller absolut inte men jag är rädd för att folk har blivit skrämade av saker som inte är sanna och av den andelningen inte vaccinera sig vilket är helt fel.

Läste om en 3årig pojke som låg i en riskgrupp och inte var vaccinerad som dog utav svininfluensan, mycket pga av sjukhuset. Detta var dagen innan vi skulle vaccineras. Så då började tankarna snurra tänk om jag skulle avstå att ge neo vaccinet som trotts allt ligger i en riskgrupp och att han sen skulle bli sjuk och inte överleva. Så jag känner mig säker i mitt beslut att låta honom vaccineras och även mig själv eftersom det är unga och barn dom drabbats värst.

Sen tror jag knappas att man erbjuder hela sverige vaccin om man är osäkert på det.
Eller har jag fel?

Kommentarer
Postat av: joanna

helt rätt. jag har tagit vaccinet och fick feber å muskelvärk?! frågan är vad man helst vill ha. svininfluensan eller lite feber? man får tänka på att man kanske smittar andra om man inte tar det!

2009-11-04 @ 19:44:50
URL: http://mammatillisak.blogg.se/
Postat av: Malin, Alice & Lowes mamma!

Duu jag håller med, så jävla trött påt nu!

2009-11-04 @ 20:26:28
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Angelica <3mamma till liam<3

Hihi ja men jag längtar tills den blir lite större :D

2009-11-04 @ 22:13:07
URL: http://kronanskvinna.blogg.se/
Postat av: frida

Åh ja denna debaterad svinisen.. allt verkar ju vara så luddigt runt den, är det ens färdigt om man ska ta en andra dos efter fyra veckor. Jag vela om jag ska ta det eller inte.. har avstått när jag blev erbjuden genom jobbet iaf än =( Hoppas hela grejen rinner ut i sanden iaf..

2009-11-04 @ 22:36:35
Postat av: Sandra

Jag håller med, Media har förstorat upp biverkningar av vaccinet. Jag tycker de e bättre o ta vaccinet, bättre o kanske bli lite sjuk en dag än att få influensan o ligga i en vecka. + att man minskar smittspridningen.

2009-11-05 @ 12:44:28
URL: http://fluffin.blogg.se/
Postat av: Linda

blir det bad i filipstad för er???

2009-11-05 @ 14:46:53
URL: http://nogg.se/tussis
Postat av: Mamma till huliganen William och lillrultan Valkyria.

sv : Det hoppas jag med! Tack :)

Postat av: Linda

läs mitt senaste blogginlägg.. blev så långt så jag skrev det där,..hoppas de inte gjorde nått..puss o kraam

2009-11-05 @ 23:07:29
URL: http://nogg.se/tussis
Postat av: Angelica <3mamma till liam<3

bara bra här, dock väldigt trött än!! Men det har blivit lite bättre iaf, men sover 1,5 timmes middag med liam om jag inte har nått annat som måste göras!! :) Hur är det med er då?

2009-11-06 @ 09:40:00
URL: http://kronanskvinna.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! sv: aha, jag har varit dålig på att besöka bloggarna jag följer ett tag:( Jag pluggar till undersköterska. Jag är så trött på att läsa tidiningarna om den där svininfulensan att jag har tagit paus från att läsa tidningar på ett tag! Hoppas allt är bra med er!

2009-11-06 @ 12:40:45
URL: http://selmasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0