Fler och fler kvinnor väljer att göra abort om dom skulle få veta att deras ofödda barn skulle ha Downs syndrom!


Kom in på en artikel på aftonbladet som handlade bla om att fler och fler kvinnor väljer att göra abort om dom skulle veta att deras ofödda barn skulle ha Down syndrom.
"Jag är glad att jag aldrig fick välja"
Tyckte artikeln var väldigt bra!

Min personliga åsikt är att det känns fel!
Jag skulle aldrig göra abort om jag skulle få veta att mitt barn skulle ha DS. Nu tycker ni säkert många att jag inte sitter i den situationen och vet inte riktigt vad jag talar om och det kanske till viss del är sant men jag står oerhört starkt fast vid min åsikt!!!

Jag skulle gärna vilja veta varför man väljer att göra abort när man får det beskedet.
Det är ens barn, ens eget kött och blod. Självklart är det verkligen ingen dans på rosor att ha ett funktionshindrat barn. Nu vet ju jag dock inte precis hur det är att ha ett barn med DS men eftersom man har ett funktionshindrat barn som har en CP skada så vet man ändå att det kräver extra energi än att ha ett "friskt" barn.
Men man får igen allt tusen gånger om. Det där leendet på morgon gör ens dag!

Rädsla över att få ett barn som inte passar in i mallen som "normal idagen samhälle?
Rädsla över att inte klara av att ta hand om ett barn med DS?

Fick en kommentar av en anonym som skrev att rädsla för hur barnet kommer att betraktas av samhället, oro för mobbning osv. Det kan jag relatera till för det tänker jag på ofta gällande neo! det sätter sig som en klump i hjärtat när man ser hur en del människor behandlar andra.

Jag är säkert helt ute och cyklar med dessa frågor men det var de första som ploppade upp ur mitt huvud.
Jag sitter bara och spånar. För mig är det ofattbart att man ändå väljer att ta bort sitt eget barn. Oavsett DS eller ej så är det ändå sitt eget barn. Klart att man måste acceptera dessa kvinnors åsikter och handlingar.

Hur resonerar ni i detta ämne och om ni skulle få veta att erat ofödda barn skulle ha DS? Skulle ni göra abort och om ni skulle det vad skulle då vara anledningen?

Tycker det är ett intressant ämne och på samma gång oerhört skrämmande då statistiken för abort bara ökar och ökar!

Kommentarer
Postat av: J

Jag skulle aldrig göra abort om det visade sej att mitt barn hade funktionshinder. Det skulle inte spela någon roll om barnet visade sej ha DS..



Dock det som skulle få mej att tveka det vara att jag vore rädd att mitt barn skulle bli utsatt för mobbing o.s.v. Jag själv var utsatt som barn och att se sitt barn gå igenom det jag själv gjort skulle vara hjärtskärande... det vill man inte att någon ska få uppleva.. Tror kanske det är därför en del gör abort i den situationen, rädlsa för hur barnet kommer bli betraktad av samhället.



MEN, oavsett så skulle jag absoslut behålla ett barn oavsett om det var friskt eller ej! ...

2009-11-06 @ 15:10:50
Postat av: sara

ja jag håller med dig jag skulle inte gjort abort men jag kan ändå tycka att dom som känner så bör göra abort för inget barn ska födas oönskat..

2009-11-06 @ 15:43:48
URL: http://saraseal.blogg.se/
Postat av: Hannah

När barnen är små är det inte så stor skillnad på om dom är "normala" eller har ett funktionshinder. Dom behöver lika mycket uppmärksamhet och även om nu Neo inte springer iväg och river lika mycket som andra barn så får du lägga din energi på andra saker, tex kommunikation eller sysselsättning. Så energin blir lika.



Däremot så kommer du att behöva ta hand om Neo i hela ditt liv. Mitt hjärta kommer inte att vilja ha med mig att göra när han är 15 ;)



Jag tror att det är bekvämligheten som gör att abort ökar. Är man upp i åldrarna och har levt sitt liv precis som man vill och sen bli gravid med ett barn där det visar sig ha DS så blir det för "jobbigt" man vet att man aldrig blir av med de barnet. Förstå mig rätt nu!!!



Själv tycker jag att DS barn är dom sötaste barnen :)



MEN. självklart hänger allt på hur mycket skada deras DS har gjort. De flesta lever ändå ett ganska normalt liv.

Jag skulle inte heller gör abort om jag fick ett speciellt barn.

2009-11-06 @ 17:23:01
URL: http://colinsmamma.blogg.se/
Postat av: Linn

2009-11-06 @ 19:49:08
URL: http://napmils.blogg.se/
Postat av: Linn

I början av graviditeten fick jag ju frågan om man ville göra de och de testet (minns inte va de heter) för att kolla om det var nåt "fel" på fostret.

Aldrig, nej kommer inte på frågan!

Ett barn med ett funktionshinder är ett barn det med, om det är något "fel" på barnet i min mage så är det ändå mitt barn.

Förstår inte att man gör sånna test för att kolla om barnet har ds och allt va man nu kollar, bara testet i sig gör väl att missfallsrisken ökar och man kan få infektioner som leder till andra skador på fostret.

2009-11-06 @ 20:02:38
URL: http://napmils.blogg.se/
Postat av: Linda

jag skulle nog inte heller göra abort om jag fick veta att mitt barn hade ds.. jag tror många gör abort pga. rädsla d ehar ingen kun skap om handikappet och gör i ren panik abort för att det inte fökjer samhällets ramar om att vara "normal" vad e normal..? många säger att de eså oroliga att ens barn ska bi mobbat o allt i skolan... Men det är minst lika många "normala" barn som blir mobbade det räcker med att man har fel mössa eller är tillsammsn med fel kille så kan man bli mobbad hela skolgången . Visst blir man mer orolig som förälder när man har ett barn som är extra usatt för mobbing starten men jag är minst lika orolig att de ska skada theo som är normal i skolan . Alla tar förgivet att ett barn med annorlunda utseende kommer bli slaget o mobbad hela skolgången o livet kommer bli ett helvete.. skit snack.. ! Låter man sitt barn vara med på allt är en framåt förälder så kan man inte göra så mycket mer. . Finns vi för varandra så kommer du ojag klara detta iallfall de tror jag.. jag kommer alltid finnas för dig om det är något du undrar eller jag kan hjälpa till med.. joo detta med dagis. prata med kurator karin hon är BÄST på detta och kan verkligen få det man vill få igenom.. hälsa ifrån mig att hon är en stjärna=).. Kraam

2009-11-06 @ 22:59:17
URL: http://nogg.se/tussis
Postat av: Jenny

Jag tillhör faktiskt skaran som skulle välja abort men inte alls pga hur andra ser på människan med funktionshinder utan om mig själv. Jag vill erbjuda mina barn det bästa och kunna ge dom det de behöver och nu när jag redan har två barn och ont om tid skulle jag inte ha möjligheten. En funktionshindrad behöver mer tid och är mer krävande än vad icke funktionshindrade behöver.

Ta det inte fel för jag tycker det är helt underbara människor men man måste se utifrån sitt och sin familjs bästa. Jag skulle aldrig vilja att någon kände sig utanför!

2009-11-07 @ 14:43:06
URL: http://bellismamma.blogg.se/
Postat av: Malin, Alice & Lowes mamma!

Aldrig abort för det, aldrig i hela mitt liv!

2009-11-07 @ 18:47:34
URL: http://alicesmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0