sjukvården i usa!

Satt alldeles nyss och kollade på en dokumentär på tv 4 fakta som handlade om usas sjukvårdssystem och skujvårdsförsäkringar.

Jag är verkligen inte insatt i usas politik och hela den biten. Men vi lever för fasiken på 2000 talet och inte får rätt till vård bara för man inte har nån försökrning de är ju för fasen helt sjukt. Dom nekar folk med dödliga sjukdomar vård bara för att dom inte har nån försäkring. usa som är de ledande i landet i denna värld och inte ens ger folk rätt till vård. Helt ofattbart!

man blir nog mer involverad när man själv har legat på sjukhus så länge som vi har gjort.
Den vårdplatsen vi hade i uppsala kostade ca 20 000 per dygn och vi låg där i sammanlagt 14 dar. sen kostar helikopter färden ca 30 000 kr tror jag de var och de åkte han med 2 gr. Sen vet jag inte exakt vad platsen i karlstad kostade men säökert runt 10 000-15 000 per dag. sen alla operationer ambulansfärder våra taxiresor. tänk om vi hade bott i usa. då hade vi varit skuldsatta för hela livet. Vi skulle aldrig ha råd att betala de och neo som var så sjuk som han var dom kanske inte ens försökt att rädda honom. bara för att de kostade för mycket pengar och att neos liv var ovist!

nej de är verkligen hög tid att de gör nått och de snabbt. Känns som usas sjukvårds system var uppbyggt på stenåldern.
när pengar går före liv då är de verkligen nått som är fel. Kanske dags att se över och göra nått de de.

Nej tack fan för att man bor i svergie säger jag bara. Kanske nått för usa att fundera på?
jag har gnällt när man har varit tvungen att betala skatt det bedger jag men de tä'nker jag aldrig göra igen
för de har vi fått igen med allt vi varit med om på livstid för oss.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Peters mamma bor i USA och hon är gift men har kvar sitt Svenska medborgarskap just för sjukvårdens skull.

När hon behövde pencilin en gång betalade hon 3500 kr för ett läkarbesök och recept.

Hade hon vart Amerikans medborgare hade notan gått på det tredubbla.

2009-01-02 @ 17:28:48
Postat av: Sandrah

Ja deras system är ju helt stört!!

2009-01-02 @ 19:16:54
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: Jennie :)

Jag och Freddie brukar sitta å tänka på det där, Hur det hade gått om vi bott i USA, om dom hade försökt rädda Aron, å vilka skulder vi hade haft.



Aron låg ju på intensiv i 8 veckor, å som du skrev 20 000per dag. Det blir mycket pengar.



Man får vara glad att vara svensk!

2009-01-03 @ 14:41:40
URL: http://jenlon.blogg.se/
Postat av: Sara

Tyvärr så börjar sveriges sjukvård mer och mer likna Usa´s

2009-01-03 @ 15:56:53
URL: http://saaraa.blogg.se/
Postat av: Zandra

ja det gäller att ha försäkring om man bor där.

men personligen så kan jag inte mer än hålla med om att det är fruktansvärt att de nekar folk vård för att de inte ha försökringar...hemsk och fruktansvärt...

De säger ju att vi här i Europa/norden har väldigt bra sjukvård....vi kanske ska vara glada att vi bor här?

2009-01-05 @ 11:40:56
URL: http://tokiga2barnsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0