Vårdcentralen


Natten till idag började bra. Neo somnade kl ca 21 ingen hosta ingenting sen kl 00:00 började han hosta och hosta och hosta. När de väl börjar så slutar de aldrig. Tempen imorse var 37,5 de vill säga nästan igenting så ingen alvedon under dagen.
Eftersom hostan ändå varit oerhört jobbig för honom så ringde jag till bvc för rådfrågning med efter  kanske 6 ringningar dit så skippade jag de och ringde till vårdcentralen ist. 
Jag trodde såklart att jag var tvungen att ringa dit minst 10 gr och sen sitta i en lång telefonkö. Men en glad nyhet jag fick var att :telefonkön är full var vänlig knappa in ditt telenr så ringer vi upp vi kan. Jippi detta borde dom gjort för flera år sen. Efter ca 30 min ringde dom upp och jag berättade hur de låg till. Fick en tid redan 15:45 samma dag oerhört skönt.

När vi kom dit träffade vi läkaren som vi träffat förut. Samma läkare som vi har på bvc jättebra och trevlig. Så vi berättade hur de låg till med allt och hostan.
Det första var hostan och hon hörde direkt att de var krupphosta så vi fick hostmedicin utskrivet molipec tror jag den hette. Sen lyssnade hon på lugnorna men dom lät rena men väldigt rosslig i luftvägarna. Men jätteskönt att de inte spridit sig till lugnorna. För tanken finns alltid där när neo  var extremt lugnsjuk att hans lugnor inte klarade av att andas åt honom när han låg i resperator i 2 mån. Då är risken väldigt stor att man får nått slags lugnproblem senare i livet men än så länge har vi inte märkt nått alls. Men man blir alltid orolig usch hemska tanke.

Sen kollade hon i neos öron och de visade sig att neo har öroninflamtion i hans högra öra men inte de vänstra. Blev oerhört paff så då fick vi även pencillin utskrivet kåvepelin. Så diagnosen var väldigt kraftig förkyldning, krupphosta och öroninflamation inte undra på att han är så hängig. Men ett gott tecken att febern tycks vara på väg tillbaka.

Ändå skönt att han klarat sig från öroninflammationer för när man har LKG (läpp,käk, gommspalt)
är risken större för öronproblem med att man kan behöva operera in rör i öronen och sen problem med öroninflamationer men detta är neos första öroninflamaion och skönt att de tog ett bra tag innan den kom.
Sist när neo opererade läppen och knappen på magen kollade dom om rör behövdes och att detta skulle göras i samma operation men de böehövde han inte då.

Hämtade ut medicinen direkt på apoteket på sjukhuset. Pencillinet gick på högkostnadskyddet 187 kr tror jag men de gjorde inte hostmedicinen. Lite knepigt att vissa medicinföretag inte går med på högkostnadsskyddet snålhet antar jag.

Så nu är pencillin kuren ifull gång 3 gr om dagen i 5 dar och hostmedicin på natten och under natten om de behövs. Stackarn hoppas innerligt att de hjälper så han kan få sova i lugn och ro.
Under kvällen har han varit väldigt kinkig och hostig hoppas natten blir betydligt bättre.
Känns som han är fullproppad med mediciner stackarn.
De är pencillin, host medicin, fick en aldevon för förebyggande syfte under natten och nässpray så inte hela snoken korkar igen under natten.
Nu håller vi alla tummar att han ska bli frisk så fort som möjligt!!!

Nej nu ska jag forsätta se på riskförlossningar. Väcker ofta många minnen när man får se dom små...

Kommentarer
Postat av: Sandrah

Oj usch vad sjuk han är då, hemskt. Hoppas han kryar på sig snabbt. Måste nog ringa läkaren om Devins hosta med för nu har den kommit tillbaka igen :(

2009-02-12 @ 09:47:13
URL: http://sandrah.blogg.se/
Postat av: malin

Du har blivit utmanad ;)

2009-02-12 @ 15:15:31
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Linda

Varför utsätter man sig för att titta på riskförlossningar.. det är typ som att man dras till sånt som är jobbigt.. jag är nämligen lika dan..

Måns syndrom gör att han oxå får lättare öroninflammation eller hörselvägsinflammation han har typ haft det 4 gånger tror jag.. Måns har rör i öronen och hör betydligt mycket bättre... var som m han fick nya öron..hahah..kram på er och hoppas ni tillfrisknar snart../linda

2009-02-13 @ 08:05:01
URL: http://www.nogg.se/tussis

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0